شبکه ی منوتو
شبکه ی تلویزیونی «من و تو »، از 28 اکتبر مقارن با 6 آبان 1389 برنامه های خود را بر روی ماهواره ی هاتبرد شروع کرد و با ارایه برنامههای تفریحی و سرگرمی با جهتگیری خلاف شئونات اخلاقی و بومی مردم ایران عملاً مکمل شبکه هایی همچون «فارسی وان» است. این شبکه متعلق به شرکت تلویزیونی مرجان است و از بریتانیا پخش میشود.
نکتهی ابتدایی، انتخاب اسم برای این شبکه است. دستاندرکاران آن با انتخاب اسم «من و تو» عملاً خواستار تعامل و ارتباط با مردم ایران هستند و سیاست خود را پخش فیلم، سریال، اخبار و گزارشهای متنوع قرار داده اند.
مدیر شبکه منو و تو
عمده برنامه های این شبکه به تهیه کنندگی مرجان عباسی و کیوان عباسی پخش میشود. کیوان عباسی پیش از این مدیر و پایهگذار سایت اینترنتی «ببین تیوی» با سرمایه گذاری یک آمریکایی، در ماه ژوییه 2006(م) بود که در زمینه پخش ویدیو و فیلمهای کوتاه که معمولاً به ایران مربوط بود. وی سابقه همکاری با تلویزیونهای مختلف در آمریکا، مثل «آزادی» و «تپش» را دارد. سایت اینترنتی «ببین تیوی» در سال 2008 به دلیل رویکرد غیراخلاقی و غیر دینی خود به دستور مقام قضایی در ایران فیلتر شد.
برنامه های شبکه منو و تو
بفرمایید شام
بفرمایید شام یکی از برنامه های تلویزیون «من و تو» میباشد، امتیاز آن از شرکت «ITV GLOBAL»انگلستان خریداری شده است. در این برنامه 4 فرد عادی دعوت میشوند که هر کدام برای یک شب آشپزی کنند و رقابت شروع میشود. شب آخر فردی که بیشترین امتیاز را کسب کرده برنده 1000 پوند خواهد شد.
این برنامه با هدایت صدای یک نفر که نقش راوی را ایفا میکند آغاز میشود و این فرد در طول برنامه اشکالات شرکت کنندگان را به صورت تمسخرآمیز بیان میکنند. جالب این جاست که در این برنامه هر شب شروع سفره غذا با سرو مشروب است و اگر احیاناً فردی تمایلی به خوردن مشروب نداشته باشد به صورتی کاملاً زیرکانه از سوی راوی تخریب میشود.
نکته ی مهم این برنامه ،آشناسازی بیننده با زندگی ایرانیان ساکن انگلستان، خلقیات آنان و شاید بتوان گفت، ایجاد تصویری از یک زندگی خوب و عادی در میان آنان است که به شکلی غیرمستقیم، با ذهنیت قبلی بسیاری از ایرانیان مبنی بر زندگی سخت در غربت، به مبارزه بر میخیزد.
نکتهی مهم دیگر این که هدف عمده ی این برنامه عادی سازی روابط میان افراد مرد و زن است و شر کت کنندگان در این برنامه عموماً از تعریف مسایل و رفتارهای غیرمتعارف خود ابا ندارند.
سالی تاک «Sali Talk»
یک برنامه تاکشو با با سرک کشیدن به گوشه و کنار جهان موارد جالب و بعضاً عجیب را از اینترنت جستجو کرده و برای مخاطبان پخش میکند. این برنامه که در اشکال مختلف پخش میشود حتی خوانندگان لسآ نجلسی را نیز به تمسخر کشانده و هر هفته بدترین ویدیوها و آهنگهای آنان را به انتخاب ببیندگان معرفی میکند. آموزش زبان فارسی به کارگردان این برنامه که یک انگلیسی میباشد از نکات دیدنی این بخش است. این برنامه معمولاً در انتخاب سوژهها نیز به تمسخر فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران پرداخته و اکثر اوقات نیز به تمسخر دکتر احمدینژاد رییس جمهور کشور میپردازد.
اتاق خبر
اتاق خبر تنها برنامه ای در این شبکه است که به صورت مستقیم به سیاست میپردازد و میتوان در آن ردپایی از سیاستهای خصمانه دولت انگلیس و سایر دول غربی را مشاهده کرد. در این برنامه که به شیوهای متفاوت اجرا میشود، گویندگان خبر به شکلی غیررسمی بر پشت مانیتورهای خود مستقر هستند و همگی به صورت هماهنگ بخشی از یک خبر را میخوانند. رویکرد این خبرها نیز اکثراً به سمت مسایل داخلی با رویکردی کاملاً یکطرفه و با هماهنگی سیاستهای دول غربی مبنی بر ایرانهراسی میباشد.
حمایت از فتنه سبز نیز یکی از محورهای ثابت این برنامه خبری میباشد، بعد از جریانات 25بهمن 1389 رویکرد این بخش خبری کاملاً در خدمت روحیه دادن به فتنه گران و مخابره اخبار و اطلاعات دروغ میباشد.
آفساید
برنامه ی «آفساید» یک مجله ی هفتگی ورزشی است که اتفاقات و رویدادهای هفته به هفته ی فوتبال ایران را مرور میکند و سعی دارد مسایل را به صورت موشکافانه بررسی کند. اما این برنامه که قصد دارد با نگاهی شبیه برنامه ی نود حرکت کند به نقاط ضعف فوتبال ایران میپردازد، سعی دارد که نشان دهد فوتبال ایران را عده ای فرصت طلب که وابسته به نهادهای نظامی هستند نشان دهد. تمسخر مدیران ورزش ایران نیز در این برنامه رایج است.
- ترویج اباحیگری و بیبند و باری در قالب برنامه «شیمی» و تبلیغات همه جانبه خواننده لس آنجلسی با عنوان برنامه «آکادمی موسیقی ...» از دیگر اهداف مدیران این شبکه است.
- در برنامه هایی چون «زرشک» که در ظاهر به آموزش آشپزی فوری برای کارمندان میپردازد و «گارد ساحلی»که روایتگر نجات شناگران و گردشگران در ساحل است نیز سازندگان در صدد عادی جلوه دادن مصرف مشروبات الکلی و از بین بردن قبح حیا در خانواده ها هستند.
اهداف شبکه منو و تو
در خصوص گروه هدف این رسانه دو نکته وجود دارد: یک نگاه معتقد است مخاطب هدف این شبکه مادران و زنان جامعه است و برای اثبات نگاه خود، به وجود و محبوبیت برنامه هایی با چاشنی های مختلف از جمله آشپزی، طنز و حتی رقص اشاره دارد. اما نگاه دیگر، غیر از زنان، بیشتر معتقد به توجه خاص شبکه به افراد دوره های سنی نوجوان و جوان است.
در بیشتر برنامه های شبکه ی من و تو ناخودآگاه این نگاه القا میشود که «زندگی میتواند لذت بخشتر از آنی که هست باشد» و این نکته ی کلیدی و نهفته این برنامه هاست. شاید به نوعی تمرکز خاص این شبکه بر مسایل تفریحی و سرگرمی، ناخودآگاه و طبیعتاً این چاشنی را به محتوای برنامه ها بدهد، اما در حقیقت سرخوشی و سرزندگیای که در زندگی ایرانیان خارج از کشور نشان داده میشود، به نوعی متفاوت با بسیاری از برنامه های کانالهای ماهوارهای دیگر است. جنبش و سرخوشی کاذب جوانان لندن نشین و تلاشی که برای شاد بودن، راحت بودن و رسیدن به موفقیت از خود نشان میدهند، عنصر بسیار تأثیرگذاری در جذبیت و محبوبیت این شبکه برای جوانان است.
در ماههای گذشته، شبکه های پارسی زبان ماهوارهای در بخش تفریحات و سرگرمی، رشد کمی و کیفی گستردهای را در خود ایجاد کرده است. تنها در یک مورد، حضور کانال «فارسیوان» و ابتکار آن در جهت پخش سریالهای عاشقانه با دوبله فارسی، سبب شد که تقریباً نه تنها اغلب شبکه های سرگرم کننده پارسیزبان به پخش سریال روی آورند، بلکه تلاش کنند تا با دوبله آنها، مخاطبان بیشتری را نیز به خود جلب نمایند. این امر برای یکی از شبکه های عربی نیز اتفاق افتاد (البته نه با دوبله، بلکه با زیرنویس). به هرحال، نمیتوان این حقیقت را پنهان کرد که شبکه هایی مثل «من وتو» فقط از خلأ سرگرم کنندگی و جذبیت آفرینی در رسانههای داخلی استفاده میکنند، و گرنه به خودی خود محصولات جذاب و عجیب و غریبی ندارد.
- ۹۶/۰۴/۰۱